fredag 12 mars 2010

Smulans favoriter ...



De här favoriterna är inga målningar som finns i mitt hem tyvärr, utom den första av Amalia Lindegren som jag har som en inramad affisch.

Affischen köpte jag på en utställning för många år sedan på Nationalmuseet.
Utställningen hette " Våra bildminnen", om någon minns den.




"Liten blomsterplockerska" och är målad av Kilian Zoll (1818-1860).
Jag såg originalmålningen på Norrköpings konstmuseum för många år sedan och tyckte så mycket om den.

Ett vykort är det enda jag har av den vackra målningen...
Det finns så många favoriter; dessa två bilder fanns i min dator - därför skickar jag dem. Jag är lite svag för porträtterade barn i 1800-talskonsten; och här är två av de bästa tycker jag!.
Hälsningar Smulan

Lite fakta om Kilian Zoll.

Ps. Mitt liv som konsthallsintendent blir nog kortvarig, ty i allt sorterande av bilder, så glömde jag helt enkelt bort Smulans favoriter och sådant är ju snudd på oförlåtligt. Det blir ett rejält löneavdrag för madame intendenten. Fy skäms på mig! Ds.

4 kommentarer:

Anita sa...

Det går så bra ändå snälla konsthallsintendenten! ;) Ser fram emot flera vernissage!

Kram!

Elisabet. sa...

smulan: tack för visad förståelse!

Du anar inte hur jag skämdes!

Inkan© sa...

Men det var intressant att titta runt på alla olika tavlor.
Smulans har jag sett tidigare:)

Sjäv kom jag aldrig till start. Jag är seg och kommer liksom aldrig fram till väggarna...
Tittade på foton på mina tavlor - tänkte ok - de här två-tre älskar jag... Men så fångas jag av ljuset därute och väljer att ge mig ut i stället- älskar och behöver min motion efter flunsa och annat elände.

Elisabet. sa...

Inkan: det kanske blir fler vernissager .-)