tisdag 21 juni 2011

Den där fröpåsen ...


Mian, hon vet förstås: den här blå skönheten är en Honungsfacelia.
(Ja, nu blev den plötsligt en skönhet.)

... från danska firman .., den som utlovade en vildblommande äng, ja, jag säger bara det.

Först blev den (plätten där vi hade sått) bara gul och vi tänkte att det här ser ju ut som ogräs.

Sen tyckte vi att det liknade raps!

Och jag sa till pv att undrar just hur roligt firmans anställda har när dom packar ogräsfrön i små, små påsar och levererar dem till godtrogna svenskar som inbillar sig att dom ska få en fin blomstrande äng på tomten!

För min inre syn såg jag hur dom låg dubbla av skratt.

"Åh, nu har vi fått ännu en order, hahaha!"


Och den alltid så minnesgoda Cecilia N, hon gissar att detta är Bovete.

Idag har vi dock upptäckt två blommor till.

En blå variant (övre bilden) som nästan liknar en tistel, men bara nästan.

Och så en rosaröd liten figur. (nedre bilden).

Det tar sig.

Någon som vet vad detta är för ..., ja, blommor?

10 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Ingen aning vad det är för blommor men jag kan se de skrattande danskarna framför mej :) Den översta var fin! Jag ska googla på danskt ogräs :)

Monica sa...

Fina blommor, sen om det är ogräs eller inte, danskt ogräs kan vara spännande som omväxling till våra, tror inte ens danskt ogräs skulle överleva i vår stugträdgård, men prästkragar har vi i mängd, det är fint med:-)

Mian sa...

Honungsfacelia överst. Den gillar fjärilarna!

Rexxie sa...

Enklast är ju om du går in på Digiflora och fyller i hur blomman ser ut, så får du upp förslag på vad det kan vara!

http://www.digiflora.se/

Cecilia N sa...

Och eftersom de där honungsblomstrena var på översta bilden så tänkte jag på en fröpåse jag gjorde bekantskap med för ... jättemånga år sen.

I den fanns det bovete också. Och den blommade med små rosa blommor.
Jag tycker att bladen som finns bakom blomman i bild också talar för bovete.

Elisabet. sa...

Mian och Rexxie: tack!!!

Cecilia N: googlade och tittade på olika bilder .., ja, dom ser ut precis så! Tack till dig också.

Christina sa...

Vilka ljuvliga danska blomster!

Ruta Ett sa...

Det liknar en "äng" som jag hade ett år i kolonin. En slags blandning av växter som skulle luckra jorden, gödsla den och ge den näring. Alla mina grannar trodde att det var ogräs, men jag log i mjugg och nästa år blev det jättefint.
Gröngödsling hette det.

Anitha sa...

Det finns väl inget som är ogräs! Det är ju bara oönskade växter på fel plats.
Det som kan ses som "ogräs" i t.ex Skåne kan vi plantera i våra rabatter i Norrland.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, jag har nu helt omvärderat ogräspåsen ,-))

Anitha: jag håller med dig, men bilden i katalogen visade nånting helt annat än vad som syns i mitt land, det är det jag menar! Den som har besökt det gula huset .., vet att här råder ingen minutiös trädgårdsordning.