måndag 20 juni 2011

På den där skalan ....


Hotellbalkongen i Kokkari/Samos, i Grekland.
"Hej pappa! Hur gick det för AIK ...?" frågar Emil.
Året var 2007.

Om tre dagar fyller lintotten 12 år.

För fyra år sedan satt vi på hotellbalkongen i Grekland.

Det var han och jag och vi delade dubbelrum och till havet var det tio meter, inte mera.

Nu är han snart inte det minsta liten längre och rösten har förändrats.

Den här kvällen telefonpratar vi .., om AIK och Djurgården och om den kommande födelsedagen.

Han och Emma ligger ensamma i sin pappas och mammas säng och tittar på "Johan Falk" och för Emma berättar jag om Gunnars spanarbin och jag får veta att hon i morgon ska träna småtjejer i fotboll och på den där skalan från 1 - 10, hur lycklig hon är, eller hur hon trivs med livet i allmänhet, svarar hon (lite skrattande .., hon är van vid den frågan ) .., "nio".

"Du vet mormor, det där sista som fattas är för att jag är förkyld ...", förklarar hon och jag hör leendet.

Emil svarar "tio".

Själv säger jag ... sjuochenhalv.

Det är det eviga regnandet och att det nu är slut på ledigheten som drar ner det hela lite.

Inga kommentarer: