onsdag 8 juni 2011

En slags frihet ...


Tre timmar innan det är dags att åka till jobbet, tar jag moppen och susar iväg längs kustvägen.

Passerar Ugglarp .., ser Herr Prickig Häst och massor av andra hästar .., passerar svartvita kossor som ligger och idisslar i gröngräset .., handlar stekpåsar i Slöinge .., väljer annan väg hem .., tar större vägen via Getinge .., ser gamla bilar på en gård .., upptäcker ett vackert hus som är till salu .., och inne i Getinge kommer jag puttrande på moppen och tre tonårsflickor som går en bit längre fram, vänder sig leende om .., kanske tror dom att här sitter en stilig ung man, men ack .., det är en snart sextioårig tant som kommer körande och jag ler för mig själv.
Töserna ler inte.


I Steninge Kyrkby ser jag hur skolbarnen gungar ... - det är väl rast förstås - .., och sen blir det långa allén där det mest är skugga och för en stund blir det kyligt om benen ..., och så Steninge och havet där framme och då svänger jag höger och har bara några kilometer kvar ..., passerar vandrarhemmet .., Stora och Lilla Skipås .., skylten med Falkenbergs Kommun .., och då är jag nästan hemma.

Grannen i det vita huset har hämtat posten, nu hör hon mopeden och vänder sig om och vinkar.

Jag vinkar också.

Sen uppför backen.

pElle tar emot mig .., stryyyker sig längs mattes ben.

På altanen sover sigge nilsson.

4 kommentarer:

Micke sa...

Härligt inlägg.
Känner du igen dig på bilden hos mig nu?

Steel City Anna sa...

Vacker lupinbild :) i Englans säljs de dyrt som små plantor att sätta i rabatten :)

Elisabet. sa...

Micke: nej, inte alls! Menar du att bilden är tagen från bron? Jag har ju aldrig åkt över den nya .., och det är nog sjutton år sedan sist!

Steel City Anna: men dom växer väl vilt där också ..,. vid vägrenen, menar jag ...?

Steel City Anna sa...

Nej, inga lupiner alls, kanske i någon annan stad men inte här ...