fredag 10 juni 2011

Oväntat besök ...



En gång mötte jag henne i köket.
Kanske hade hon smugit in genom den öppna dörren och känt doften av kattmaten?
Oj, så rädd hon blev när jag kom!

Nu ser jag henne borta vid äppelträdet .., hon lapar vatten ur den vita skålen.

Skygg.

Håller noga koll på mig.



Så jag slår mig ner på trappan och sitter där och tittar på henne och då vågar hon sig fram .., hon stryyyyker runt mina ben och jag ser att hon har magrat - vilket inte syns på bilden - och hela tiden tittar hon åt alla håll.

"Är du hungrig lilla vän ...?" säger jag.

Och så får hon en liten asiett med kattmat och hon slukar allt i ett nafs .., jag har aldrig sett ett så välslickat fat .., lite grädde får hon också.



Allt går åt.

Och nu kommer väl någon att skriva att just så här får man inte göra, men det spelar ingen roll, jag gör det ändå.

Maten räcker till en till.

Ja, och den räcker till en till så länge som det behövs.

11 kommentarer:

qi sa...

Du gjorde helt rätt! Klart att man ska ge mat åt någon som är så hungrig, katt eller människa har ingen betydelse...

Elisabet. sa...

qi: jag tänkte samma sak ..., så hårdhjärtad kan jag inte vara ,-)

Linda sa...

Det får man visst och jag älskar dig för att du gjorde det!!

Jenny sa...

Klart man får! <3

AP sa...

Å vilken fin katt!
Jag tänkte faktiskt:Men mamma, tänk om ägaren nu inte får sin katt tillbaka för att den hänger hos er. Men...ägaren får väl sätta upp en lapp om bortsprungen katt så du kan kontakta dem. Jag skulle också gett katten mat. Fin var den också! Kanske är en ensam sommarkatt från ngt år tillbaka och lämnad åt sitt öde?
Om ni får slut på kattmat kan vi bidra ;)

Elisabet. sa...

LindaLotta, sportigajenny och AP: den här kissen har varit här flera gånger och hittat mat .., ute på altanen .., och i köket.
Det KAN ju hända att den har en ägare, men så utsvulten som den var, så .., ja, jag ska ta en bild och sätta upp i affärens foajé, så kanske någon hör av sig?

Kommer den tillbaka i morgon, har pv lovat att ge den mat.

Det får bli så.
En mer eller mindre spelar ingen roll.

Ruta Ett sa...

Så söt den är! Inget halsband eller annan märkning? Och en sådan tur att den hittade till just dig!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: den är så skygg .., så det går inte att kolla, men inget halsband. Jag ville inte stressa den .., den fick mat och fick gå när den var klar. Kanske att den blir lite tryggare sen ...? Om den återvänder och det tror jag att den gör.

annannan sa...

Oj så hungrig. Hoppas att hon inte fick ont i magen när hon slängde i sig maten så!

Om hon strykte sig runt benen finns det nog en chans att hon kan bli tillgiven. Det tog flera månader innan vår huskatt blev fullständigt avspänd med oss. Hon kom och stannade inne men på halvspänn. Och hon var ändå hemma i huset; det var vi som var främmande.

Elisabet. sa...

annannan: hon fick inte så mycket mat ..., hade nog gärna velat ha mera ... och nog fanns det risk för magknip nog ,-)

Vi får se vad som händer med henne, jag tror att det är hon - om det inte är en kastrerad hankatt - det var lite svårt att hålla koll.

Ulrika sa...

Å lilla katten! Klart du ska mata henne Elisabet. Hon kanske flyttar in till er en vacker dag. :)