tisdag 7 juni 2011

Kväller ....



Tar moppen och kör till Steninge .. - jag avskriver bad nere hos oss, där går man i bakom lilla ön, dvs, om man inte vill gå i från land och det vill jag inte, och ingen ser en .., är ingen annan där nere, känner jag mig ensam och att det är på gränsen till lite pirrigt ... - , här, i Steninge, finns en pir ut och en stege och man har land mitt emot, väl synligt.

Och Göstas café ligger bara en bit bort.

Alldeles ensam är jag.

På en skylt - på väg till stranden - står att man inte bör bada ensam, men det gör jag.

Vattnet är ljummet .., det är så övermåttan ljuvligt att det går inte i ord att beskriva.

Simmar l ä n g e.

Dyker.



Ovanför bryggan ser jag fiskmåsar som intresserar eller irriterar sig omåttligt på min moppehjälm som ligger på bryggan.

Kanske är det det svarta märket som får dem att ilskna till?

Jag dyker .., vänder mig om .., ligger raklång och tittar mot himlen ..., och tänker att detta är som ..., meditation.

Som en slags förlossning.

Det spelar ingen roll hur trött jag är .., hur inutislut på jag är .., får jag bara kliva ner i havet eller i en insjö - vilket som -, blir man som pånyttfödd.

(Nu fattas bara "halleluuuuja!" och att vi sträcker upp våra händer mot skyn ,-)




Efteråt ..., sitter jag en stund och tittar på ett sällskap ejderhonor som simmar i grupp.


Fyra småttingar pinnar på mellan dem.
Så många mammor
Så få barn!
Och som småttingarna simmar!!


Vänder kameran mot piren.

Till vänster där uppe - men inte i bild - ligger vandrarhemmet där vi hade bloggträff för två år sedan.

Vi var ett 20tal .., några sov över .., andra åkte hem sent på kvällen.

Och vi åt räkgryta och sjöng och Perra spelade gitarr och sjöng han också.

Den här sommaren finns han inte med oss.

Så fort går det att tillvaron tar en helt annan vändning.

Just därför struntar jag i skylten om att man inte bör bada ensam.

Just därför simmar jag omkring i ett ljummet hav.

Jag tänker att det handlar om att Ta Vara På.

7 kommentarer:

Hedgren sa...

Exakt så, vännen...

Anonym sa...

Helt underbart vilken förmåga du har att uppleva nuet!
Jag önskar att jag vågade bada som du , men du - jag är stolt över att vara släkt med dig!

Kram Lotha

Elisabet. sa...

Hedgren: hej du! Ja, så är det nog. Det kan gå fort.

Lotha: ,-) Vi får se till att ordna nån släktträff någon gång!

Anonym sa...

Låter härligt!! Här är det nog ett tag kvar innan havet är badbart, eller njutbart kanske, för det är ju isfritt. Men vi har i alla fall haft 27,7 grader idag i Västerbottens kustland. Såg att för fyra månader sen var det
-28,8.... ellem

Ingela sa...

Tänk att du har blivit en sån badare, uppvuxen i detta karga klimat.

Elisabet. sa...

ellem och ingela: men jag har alltid tyckt om vatten!
Under åren i Malå brukade jag simma i ån ..., sena sommarkvällar och aningen otäckt, för där var så mycket vass och jag var rädd för gäddorna ,-)
Jag har otroliga minnen av bad.
Under en resa från Oslo och hemåt, var det himla varmt i bilen och jag minns såååå väl doppet och simturen i sjön Mjösa .., det var det mjukaste vatten jag någonsin badat i!

Eller på Marias bröllop. Hon hade redan sagt till sin blivande man att .., hur ska det gå att ha festen så nära Mälaren, det är risk att mamma börjar bada?
Vid tolvtiden på natten var det vad jag gjorde. Jag tog av mig kläderna och simmade i trosorna, medan systerdottern skylde så gott det gick ,-)
För mig är det den allra största lycka.

Joanna sa...

Det är så underbart att bada i Steninge. Många fina barndomsminnen har jag därifrån, fiska krabbor och bada, och att det var strömt och farligt fick vi höra ofta. Sen en glassbåt på Göstas.