fredag 10 juni 2011

Svettframkallande ...



Det ska bli smarrig middag ikväll, har jag tänkt ..,
så jag kör till affären för att handla hem det som fattas.

Full fart är det bland gångarna .., alla varor hanns inte med i onsdags och vid fruktdisken står chefen och Mattias och fyller på bananer .., Carina kämpar på i mejerikylen och Martin letar rätt plats för majs på burk.

Ute på lagret möter jag Ann-Marie som är charkansvarig och jag lägger min hand på hennes arm och säger ..."känn, så kallt det är!!" och hon blir bara glad, ty i charken har det arbetats nonstop nu i studenttider och själv är hon varm - nästan het -, av allt jobb!

"Ta en titt i kylen Bettan, så får du se ...!" säger hon.

Där är smockfullt med festfat som ska hämtas under dagen!!



Där är fruktfat och där är fat med rostbiff och skinka eller grillad filé i skivor!


Och någon ska ha ett laxfat!



I fönstergluggen - ut mot själva charkdisken - skymtar Sofia.

Det är hon som läser till jurist, men sommarjobbar i charken.

"Trivs du med charkjobbet ...?" frågar jag.

"Javisst! Det är inte första sommaren jag är här .., jo, jag tycker om det!" säger hon leende.

Sen åker jag hemåt.

2 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Vad blir den smarriga middagen? Här i Tumba blir det räkwok lite senare när maken jobbat klart.

Elisabet. sa...

Anna-Lena: ,-) Det blir räkgryta med ris och sallad från grannens land!