lördag 4 december 2010

Angående vänsterhänder ...


Lilla Vera Hanssons vänstra hand.


Så här skriver Ulrika (inte ellis) i en kommentar:

"Hej Elisabet.

Jag har läst din blogg ett bra tag nu och förstår att du är väldigt intresserad av händer och vilken tumme som ligger överst när man knäpper sina händer.


För varje hand-inlägg blir jag själv mer och mer nyfiken på din fascination.

Skulle du kanske, en dag när du har tid, vilja berätta lite om detta för oss nyare läsare?
Snälla, jag är så nyfiken! :)"

Jodå, det ska jag så gärna göra.

I oktober 2006 lade jag in den allra första vänsterhanden på vänsterhandsbloggen.

Och hur kom det nu sig?

Ja, helt ärligt kommer jag inte ihåg.

Händer har alltid fascinerat mig.

Mina storasystrar har båda två så kvinnliga händer; den ena av dem har dessutom alltid målade naglar och jag minns henne ofta sittande i sitt rum med aceton, bomullstussar och ett Cutex nagellack .., ja, någon gång på 60-talet.

Mina egna händer är märkta av arbete .., ja, dom är jobbarhänder, helt enkelt.

Och att be om ett ansikte när man tar en bild .., då tvekar många .., men en hand .., nej, det är så oändligt mycket enklare!

Ändå tycker jag att en hand säger ganska mycket om en människa, och då menar jag inte handens linjer och sånt, utan mer själva .., tja, hur den ser ut.


Stina Nilssons vänstra hand.

Höger och vänster tumme upp, då?

Jo, jag läste en gång en artikel som handlade om just detta och där stod det att väldigt kreativa människor ofta har höger tumme upp om man knäpper händerna som till bön och analytiska människor, ja, då är det vänster tumme upp.

Du må tro att jag fick brått att titta ,-)

Självklart är det ingen statisk lag .., men det är ganska roligt (tycker jag, alltså).

Ja, ungefär så ligger det till.

Nu vet du.

10 kommentarer:

bettankax sa...

Å Cutex nagellack. Jag tror nr 51 var ett ljusrosa pärlemoskimrande. Ett sånt skulle jag ha när jag blev stor:)

Turtlan sa...

Testat... här bär det vänster tumme upp.

Stämmer nog rätt så bra.

Jag är inte så kreativ av mig... tror jag.

Elisabet. sa...

bettankax: ,-)
Tänk, att man kan minnas sånt .., jag som aldrig använder nagellack.

Och så hade hon Perplex Mascara på kaka .., som fick en grop i mitten av allt nötande med borsten ,-)

Turtlan: höger här, pv har vänster ,-)

anna of sweden sa...

Här var'e vänster. Hm ...

Elisabet. sa...

anna of sweden: jaså ..,. på det viset ,-)

Ulrika sa...

Aha nu förstår jag! Jag tackar så mycket för den fina förklaringen. Nu har jag inspekterat hela familjens handknäppning och det blev vänster tumme upp för hela högen...

Elisabet. sa...

Ulrika: se där ,-)

Är ni analytiska av er, tro ...?

Ulrika sa...

Ja det är vi nog. Jag som hade hoppats på höger tumme upp!

Elisabet. sa...

till kronojägarens dotter: men jag tror nog att du - innerst inne - har höger tumme upp ,-))

Ulrika sa...

Haha det hoppas jag verkligen! :))