söndag 3 februari 2013

Funderingar ....

Det är när vi har gått och lagt oss som pv börjar fundera.

"Varför i hela fridens dagar heter det Västernorrland, när det ligger mer åt öster?" säger han.

"Och vad är logiken med att Östersund heter just öster i början, det borde rätteligen vara Västersund?"

Att Västerbotten har sitt namn för att det ligger väster om Bottenviken är lika logiskt som att det i Finland - precis tvärs över - heter Österbotten.

Nej, det är det där andra han grunnar på.

Uppdaterat: nu har han tittat noga på en karta och säger att det faktiskt är logiskt det där med Östersund; staden ligger ju öster om ett .., ja, ett sund, kanske?

"Men Västernorrland, där ger jag mig inte ...!" säger han.

15 kommentarer:

SoF sa...

:) ♥

Kattis sa...

http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/Sv/om-lansstyrelsen/om-lanet/ligger-inte-vasternorrland-at-oster/Pages/default.aspx

Det är sådana där funderingar som är omöjliga att släppa. :)

Rexxie sa...

Vad PV inte tar med i beräkningen är Finland....

Östernorrland låg nämligen där, och då är det helt logiskt!

Rexxie sa...

Fasiken att Kattis hann först!

Måste skaffa ett riktigt tangentbord till paddan, det tar för lång tid med pekfingervalsen...

:-)

Elisabet. sa...

Kattis och Rexxie: ni är ju bara så härliga! T a c k! Nu ska jag berätta för pv när han kommer in efter kvällsrastningen med harry ,-)

Kattis sa...

Rexxie:
Utan tangentbord! ;)

Elisabet. sa...

,-)))

Elisabet. sa...

SoF: du är också underbar!

Ruta Ett sa...

Jaha, en fundering jag inte ens tänkt på...hmmm...så lärde jag mig nåt idag också! Tack underbara bloggare.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: och jag är sååå glad att mossfolk tycker så mycket om sjalen!!

Turtlan sa...

Känns skönt att ett o annat världsproblem löser sig framåt kvällskvisten.
vad vore livet utan bloggvänner?

Natti

Anonym sa...

En får tacke.
PV

cruella sa...

Och sundet mellan Frösön och Östersund heter faktiskt Östersundet. Andra sund i Storsjön är Vallsundet, Sannsundet och Rödösundet.

Elisabet. sa...

Turtlan: ,-)

cruella: ja, de var det han insåg .., utan att veta namnen på dem alla! Tack för att ni bryr er ,-)

Evas blogg sa...

Ja jag tänkte informera om samma sak som Cruella :)