fredag 8 februari 2013

Här och Nu ...


Eurosport-prat från vardagsrummet .., och min anorak och sticketröja hafsigt slängda på fåtöljen.

Som synes har dom korsettfärgade lampskärmarna ännu inte bytts ut.
Kanske att man vänjer sig?
Valv är inte heller min melodi, men man vänjer sig vid det också.


Och tidigare, bara för någon timme sedan .., promenad med harry nere vid havet.
Istäcket har krympt - säkert halverats -!
Där nere där bäcken mynnar ut i havet är isen tjock och skarp.
Jag ser inte en endaste svan.

Småfåglar kvittrar.
Pjuter.

Överallt syns spår i snön.

12 kommentarer:

Bloggblad sa...

När den sortens lampskärmar var högsta mode, sydde min mamma mängder med lampskärmar... jag har sparat ett par, resten har åkt ut. Tänkte att jag har haft glädje nog av dem... ;)

Det finns ju glödlampor med lite skruvad form som kan vara ursnygga utan skärm. Om du inte bestämmer dig för att gilla korsetterna.

Elisabet. sa...

Bloggblad: synd att du har slängt dem, det hade kanske funnits några i en mer neutral färg,-)
Egentligen vänjer jag mig aldrig vid det som är krusidulligt, men i det stora hela spelar det kanske ingen större roll. Men nån gång ska jag ...,-)

Tankevågor sa...

Ärvde en lampa för flera år sen med sådana där lampskärmar fast i en ljus färg och när jag skulle hitta nya för de behövde bytas ut pga. ålder så var det INTE lätt att hitta liknande modell ens här i storstan. Men till slut fick jag tag i dem. Har ni bra lampaffärer i era krokar så kanske det är lättare för er.

Valv är inte min grej heller men ert är är ju inte så dumt tycker jag. Det skulle jag vänja mig vid tror jag. :-)

Eva i Tyresö sa...

Jag gillar blandningen av Elisabet och PV - av gammalt och nytt - och av olika saker. Det stylade hemmet är ju inte mysigt alls....

SoF sa...

Det ser mysigt ut!
Gillar när två rum hänger ihop, så som hos er.

Å så blev det väldigt lyckat med "din" cd-förvaring och tavlorna där till höger om valvet.

Trevlig helg till Er båda!

Kattis sa...

Våra förskräckliga valv skulle väck direkt, sa vi redan på visningen, då för åtta år sedan...

Evas blogg sa...

Våra valv skulle också bort. Nu ser jag dem inte ens. Ni har det så mysigt!

Elisabet. sa...

Tankevågor: det finns en tapetserare längs vägen mot Falkenberg, en som klär om möbler och sånt .., jag funderar på att lämna lampskärmarna där och få dem i en annan färg?

Eva: ja, det gör jag med (numera ,-)

SoF: cd-förvaringen är helt och hållet pv:s förtjänst, men vi flyttade dem till kortväggen och det blev bättre och ännu bättre blev det med spotlight upptill.
Det är jag jättenöjd med!

Kattis och Eva: i min lilla 1:a i Ystad var köksskåpen rosafärgade och första veckan som jag bodde där, ja, då sa jag att detta vägrade jag .., det skulle bort!

Jag bodde där i sju år.

När jag stängde dörren för gott och tackade för mig, var skåpdörrarna fortfarande rosa/aprikosfärgade ,-)

Steel City Anna sa...

Sånna lampskärmar har vi med. Och valv :) Jag är väldigt förtjust i det.

Elisabet. sa...

Steel city Anna : men du är mer elegant än jag, så det passar säkert hos dig ,-)

Mian sa...

Där inne satt vi och löste korsord med Gunnar en förmiddag för 1.5 år sedan :-)

Går det framåt med uterummet, förresten?
Jag har ett så levande minne från när du, jag och pv (för ännu några somrar sen, efter bloggträffen i Steninge) satt där ute och lyssnade när Gunnar berättade så fängslande om bin och deras flygmönster.

Elisabet. sa...

Mian: det står i det närmaste helt stilla ,-)))))