onsdag 6 februari 2013

Min vänstra hand ...



Det syns att den har varit med länge.

I femtionio år.

Huden är torr.

Den här handen har föst undan varor på ett kassaband i mer än fyrtio år .., den har hållit i ratten olika bilar .., den har varit med och lyft upp katter och hundvalpar .., skvalpat runt i olika diskhoar .., hållit fast tjockt hår som ska krånglas in i ett hårspänne .., hållit tre småttingar i handen .., burit väskor och bärkassar .., torkat tårar .., fingrarna har knattrat på tangenter - säkert hundra miljoner gånger -, den har deltagit i applåder .., ja, allt möjligt har den gjort.

Till skillnad från den högra, har den hållit hela vägen.

Sällan burit smycken; på ringfingret satt i tjugosju år en vigselring - en slät och enkel ring - och efter skeppsbrottet hamnade en slät silverring på samma finger.

Fingrarna är korta och inte det minsta vackra.

Knöliga och lite värkbrutna.

Men det spelar ingen roll .., den har varit bra och varit tjänstvillig.

Och den är min.

6 kommentarer:

Ruta Ett sa...

...och den är vacker!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: nej du, inte ens med bästa vilja i världen är den vacker, men den fyller sin funktion ,-)

Biggan sa...

Ler igenkännande Elisabet...men "man skall inte jämföra händer- det betyder olycka-"sa min skrockfulla mamma en gång i världen...
Jag plussar på med att mina händer har tydliga blå ådror, som mellan varven sticker mig i ögonen.
Att handleden en gång brutits och läkt snett, kan ibland smärta mig i dubbel bemärkelse.
Tack för din underbara blogg!
Åsså en kram som slutkläm!/Biggan

Elisabet. sa...

Biggan: ja, jag minns en man som sa att "det är på händerna man ser om nån är ung eller gammal".
Det brukar jag tänka på när jag ser mina skrynkelhänder ,-)
Men det gör inget. Jag trivs med dem ändå.

bettankax sa...

Vilken alldeles perfekt hand:)

Eva i Tyresö sa...

Väldigt fin sida med bilden och alla tankar om handen.Erik åk 6 har nationellt prov idag igen.
Han ska skriva en förklarande text!!!!???
Det har du redan gjort.
Han var mycket nervös och måtte det inte ta så lång tid som förra provet ( 7tim.-1 timme lunch)då var han helt utmattad.