söndag 3 februari 2013

Morgon i ett gult hus på en kulle ...


Lördagkväll är melodifestival och en av oss tittar mest hela tiden, den andre ägnar sig åt quizz, men båda är vi eniga om att programledarna gör ett bra jobb och det är mycket show över det hela, faktiskt precis vad man längtar efter när man sitter där - mätt och belåten - en lördagkväll.

Sen blir det brittiska tv-serien "Mr Selfridge" som har precis alla kvaliteter som brittiska produktioner brukar ha .., underbara skådespelare och så får man - på köpet - en portion historia också.

Mellan varven eldar pv i pannan.
På en liten, liten hylla ligger ägg, - och apelsinskal.
Apelsinskalen eldas upp när dom väl har torkat (tur det, för komposten svämmar annars över av skal från diverse citrusfrukter som jag pressar var morgon ...) och äggskalen krossas och slängs ut på gräsmattan.

Aldrig i mitt liv har jag ägnat mig åt dylikt, men nu är jag van.


Lördagkväll, vid sängdags, bestämmer jag mig för att på inga villkors vis missa Andliga Sånger i P1 som sänds var söndagmorgon klockan 06.00.

Andliga Sånger är ett perfekt program att ligga under täcket och lyssna på ..., så där .., vid sidan om.
Det känns tryggt, ungefär som när mamma om kvällarna kom in i mitt rum, slog sig ner på sängkanten och bad Gud-som-haver med mig när jag var liten.
Då, i ett annat liv.

Så jag ställer klockradion, vaknar av mig själv vid femtiden .., ligger vaken nästan till klockan sex,  lyssnar till sjörapporten och stänger av väckarfunktionen.
Lyssnar till Vinga fyr, Landsort, Nidingen, Kullen, Anholt ..., Drogden, Falsterbo, Hanö ... men sen är det kört.
Vaknar fem över sju.
Då är programmet med sångerna över.
Jaha.
Så var det med den andliga spisen.



Söndagmorgon blir också cykeltur till lilla hamnen för harry och pv .., själv fixar jag frukosten.
Mellan varven går jag in i lilla rummet där jag nu sitter och förundras över ljusets betydelse i tillvaron.

Den där Sven-Ljungberg-affischen som jag köpte i Ljungby, den blir till nånting helt annat...,  när en spotlight lyser från vänster .., ja, så där över åkern där herr katt spatserar, utskrattad av alla skatorna.
Här, på bilden, är ljuset kallt. I verkligheten är det ett varmt ljus.

Nu märks inte skillnaden så bra här ovanför, men det är en kolossal skillnad.
Plötsligt ..., får tavlan liv.
Det är nästan så att man hör skatornas tjatter!

Inga kommentarer: