lördag 27 juni 2009

Fredag ...


Bilden togs, tro det eller ej, av bloggmadamen.

Utsikten från Joms altan.
Faktiskt tror jag att ni ska klicka på bilden.


Samma här. Bloggmadamen tog bilden.
Nu vet jag minsann .., Jom bara sitter där och väntar på jesus-kommer-bilder .., det är så svindelvackert att man nästan inte tror sina ögon!
Detta är utsikten från hans altan.

Så här är det.

Först blir det besök hos den rara Ingela med familj i Malå.
Tanken är att hon ska hjälpa mig att få ordning på usb-minnet, men det blir på ett annat sätt .., alla mina bilder läses in på cd-skivor och så får jag ett helt nytt kameraminne igen!

Efteråt bjuder Ingela och hennes man på lunch .., grillad kycklingfilé med bulgursallad och annat gott och vi sitter ute på altanen och det pratas om fjärrvärme och lite annat sånt.

Sist av allt tar vi en sväng på byn .., och så badas det i Solviksbadet.

Vid fyratiden åker vi mot Slagnäs till Jom och hans hustru.

Resan blir längre än vad vi har tänkt oss .., det är fler mil, helt enkelt .., men till slut är vi framme och parkerar bilen lite avsides till och Jom är redan där och väntar med sin båt.

Jag säger bara en sak: vilken underbar kväll det har varit!!


"Ja, när man fotograferar ska man tänka på det där med ...", förklarar Jom.
Att han har vänster tumme upp, behöver jag väl inte säga.

Det blir mera bad (femton meter från altanen ligger Storavan ..) och det blir wokat kött över öppen eld och det blir prat och surr i flera timmar.

Mycket skratt.

Tårar också.

Och mera skratt och prat.

Nu är klockan halv ett och vi ska göra natt .., det är förstås helt ljust ute och vi har fått en egen Friggebod att sova i ..,, och unisont säger vi att detta är den allra mest fantastiska resa man kan tänka sig!

17 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Det finns ju ingen som fotar som Jom! Alltid bilder som berör och jag är inte sån som ens gillar bilder...Hm. Grymma helt enkelt!

JULIEK sa...

Fantastiske bilder : )

reneesfotoblogg sa...

....å gyllen snittet å sånt... sa han det, han Jom när han ritade bilder i sanden. Det är förresten inte rättvist att några ska bo så vackert så en annan får hjärtsnörp. Ha en fortsatt ljuvlig resa!
mvh R

Lena sa...

En helt fantastisk resa och det är så roligt att få vara med.

Anonym sa...

Vackert vackert vackert, helt fantastisk!!!! / ela

Leina sa...

Ni verkar ha en fantastisk resa... Börjar smått längta upp.. Slutet av juli åker vi upp... Till mamma.. =) Vackert? Ja men det vet jag ju att det är... Svindelvackra bilder Bettan..

Anita sa...

Underbara bilder! Jag har förstått att Jom bor vackert...

Evas blogg sa...

Åh så fint, på sitt eget sätt. Alla landskap har sin charm, vilket syns tydligt i dina bilder genom vårt avlånga land.

Elisabet. sa...

AnnaPanna: men nu var det ju DIN MAMMA som har fotograferat dom här bilderna ..-)

Till er andra: det är som i himmelriket!

Elisabet. sa...

reneesfotoblogg: ja, just det .., det är ju sånt jag inte bryr mig om .., jag bara knäpper!

Men Jom gör.

Och det märks ju.

Turtlan sa...

Åååå man får ju nästan ont i magen när man ser den översta bilden!

Hmmmm säger jag!

Cecilia N sa...

Om man kan ta såna bilder när man bara knäpper ... ja då har man antingen naturbegåvning eller så befinner man sig på ett ställe som är väldans fotogeniskt.

Eller både och.

bettankax sa...

Å vilka underbara bilder! "Jom-kvalité",
och du "bara" knäpper..:)

S o F sa...

Jaha, det smittar det där att kunna ta magiska bilder - det ser jag tydligt Elisabet.
Otroligt vackra bilder!!!

Jag/vi som följer resan via bloggen, tycker också det verkar som en underbar resa, i tid och rum...

Fortsätt ha det bäst! Kram!

Elisabet. sa...

bettankax (tack för såååå VARMT och härligt meddelande på mobilen!) och S o F: ja, jag skrattade gott när jag såg vilka fantastiska himmelsmotiv där var!

Jom Manilat sa...

Tack AnnaPanna! Din mor har berättat att beröm från dig är något som jag kan vara stolt över.

Reneesfotoblogg; jag talade inte om så avancerade saker som gyllene snittet. Jag vet knappt vad det är. I stället föreläste jag om tredjedelsregeln ;-)

Elisabet och Tomas; Tack för ett jättetrevligt besök. Det är roligt att träffas irl. Även om jag tycker att jag känt er en längre tid så blir allt så mycket mera levande med hela registret av röster och kroppsspråk och allt annat som inte kommer fram på en blogg. Jag hoppas att ni får en fortsatt trevlig resa med lika fantastiskt vackert väder som hittills.

Mian sa...

Åh så vackra bilder och vilken underbar resa. Nya sköna människor och platser hela tiden.
Toppenväder har ni prickat in också.
Myggen är nog det enda som jag inte avundas er...