måndag 22 juni 2009

Måndagsfönstret ...


Loppisfönster i Jämtland.

Det är måndagmorgon.
Klockan är snart halv åtta.

På affären hemma i Ystad är det nu full rulle .., fruktdisken ska rensas och fyllas på .., och samma sak med mejeriavdelningen .., Emelie har sitt och det är ganska mycket det .., nån ska fixa skyltar för veckans annonsvaror om det inte gjordes igår .., och så är det frukosten som nu bloggmadamen inte alls ansvarar för och vid halv nio är det möte i personalrummet då veckans annonsblad gås igenom.

Klockan nio öppnar butiken.

Och här, i Semesterlivet, vad händer här?

Jo, vi vaknar vid femtiden och framför allt pensionatsvärden är jättepigg .., och han kollar aktiesidor på börsen och han tittar ut genom fönstret och säger att "men ååå, det är jättefint idag ..!" och själv går jag till ett litet vitt hus 25 meter bort; där finns tre toaletter och två duschrum och allt är så fräscht och fint .., på skötbordet finns en liten nalle .., och där är blommor i en vas.

När jag går tillbaka till den röda stugan, ser jag kalldimmorna sväva över vattnet där nere i dalgången.

Och jag kryper ner under täcket och kan inte somna om, men vilar.

V i l a r.

Nu sitter jag ute på lilla pytteverandan och ser ut över ängarna och bergen där på andra sidan.

Småfåglar kvittrar.

Bondens jämthund skäller.

Men frånsett detta, är här alldeles, alldeles, alldeles totalt t y s t.

I en smörblommerik hage alldeles här intill, ligger fyra svartvita tjurkalvar och sover.

En bil kör förbi.

Himlen är ljust, ljust, ljust blå.

7 kommentarer:

Ellis sa...

Kan vi inte få en liten bild av utsikten? Snäääälla? :-)

Det låter så ljuvligt!

Här är vackert väder, +18 nu kl 8 och soooool. Härligt, men inte lika vackert som där ni är inte.

Elisabet. sa...

Ellis: å, men visst! Jag ska genast hämta kameran. Oj, nu flyger svalorna nästan hit in på verandan ..-)

Elisabet. sa...

Bara så ni vet .., datorn är såååå trög här uppe i fjällvärlden .., så det tar nog lång tid att få till bilderna och ett inlägg.

Det är INTE av ointresse som jag inte hinner kommentera hos er bloggvänner.

Bara så ni vet .-)

Ellis sa...

Det vet vi, ingen fara. :-)
Så häääärligt ni har det!

Evas blogg sa...

Och det mobila nätet är lika trögt här på Rödön. Pust. Man får ha tålamod.

Turtlan sa...

Säger det, campingar kan vara små pärlor.
Den här låter som en man ska komma ihåg då när jag åker uppöver framöver :-))

Monet sa...

Det låter helt underbart, svenskt och fantastiskt. Härligt att ni njuter så!

Hur går det med dina knän?