söndag 21 juni 2009

Kväller ....


Utsikten från lilla stugans fönster.

Vilken dag!

Tänk er att vi åker från landet Västmanland i strålande solsken och så blir det ömsom ösregn och ömsom sol igen .., vi stannar till i Falun och tvärhälsar på hos Ingrid och Hans; Hans som var min pappas chef på Domänverket hemma i Malå .., och vi dricker kaffe vid deras köksbord och får titta på deras fina trädgård.

Sen vidare.

Sol och regn.

Loppis och mera loppis och jag fyndar och hjärtat blir glatt.
Tio exemplar av tidningen Husmodern från 1935 och en svensk flora ... summa 70:-
(Sjuttio kronor tycks vara min melodi .., det kostade ju tallrikarna och asietterna också)-

Och så Jämtland.

Jag har alltid sagt att Jämtland är ett av vårt lands allra vackraste landskap och jag har gullbett pensionatsvärden att vi ska stanna till i Klövsjö som är som paradiset på jorden.

Det gör vi.

Det är s v i n d e l v a c k e r t.

Vi letar campingplats men hittar ingen .., kör vidare norrut .., ser en skylt .., Kvarnsjö Caming och vägen går genom skogen .., det ser trist ut .., skog på ömse sidor av vägen .., men sen .., sen snirklar sig vägen upp längs sluttningarna och det är Sound-of-music-gröna-ängar och kossor och rödblära och smörblommor och längst uppe på toppen, ligger lilla campingen.

Där finns en liten röd stuga med veranda och den kostar 270:-/natt och den hyr vi.

Utsikten från verandan där jag sitter går inte att beskriva i ord.

Jag ser tre små sjöar eller tjärnar .., svartvita kossor, gärsgårdar .., frodigt, grönt gräs .., maskrosor, rödblära, smörblommor ... midsommarblomster .., och allt som hörs är fågelkvitter.

Sädesärlor.

Rakt framför mig berg och mera berg. Till höger såg vi snöklädda fjälltoppar.

Och jag sitter här i stugan vid ett litet bord och pv ska ut och springa och jag ska gå förbi kohagen och i receptionen huserar värdinnan som heter Anna är så vänlig.

Åååå, sicken lycka detta är!

En egen liten timrad stuga för en natt!

Som ett eget litet "hem"!

Och solen f l ö d a r och det är varmt och jag ska förebereda för kvällsmat.

Vad det blir?

Kycklingklubbor och potatissallad .., bröd och lite rött vin.

I morgon får vi färskt bröd till frukosten för 5:- stycket.

Jag känner mig som den lyckligaste människan i världen.

Eller som Henning Sjöström skrev i sin mammas nekrolog: "kan man begära mera av livet?"

17 kommentarer:

Bert sa...

Vad fint ni har det. Och bättre ska det bli. Värme på väg om några dagar. Sol, sol och sol.

Vilken fin semestertripp.

Ellis sa...

Det låter helt fantastiskt!!!

Jag har sms:at dig, men vet inte om du får mina sms? Har jag fel nummer?

Kram kram från oss alla här, som redan saknar er SÅ mycket!

Elisabet. sa...

Bert: det finns inga ord för fint det är här. Och alldeles, alldeles lugnt. Så annorlunda mot för Regementsgatan i Ystad.

Ellis: nej, det är noll täckning på min mobil. Försök med pv:s.
Jag kan inte numret .., så kolla på eniro eller hitta, annars ska du få det när han kommer tillbaka efter duschen .-)
Och TACK för natten hos er .., såååå trevligt var det.

Ellis sa...

Men du brukar få mina sms annars hoppas jag?

Det jag ville nu var bara det att några handbilder inte finns i min papperskorg, tyvärr. Sambon hälsar att när man deletar från en flyttbar disk hamnar filerna inte i papperskorgen.

Men visst kom de väl med på usb-minnet?

Ellis sa...

(Pv's nummer har jag.)

Linda sa...

Vilken underbar utsikt!
Jämtland är jättevackert.
Och precis som Bert skriver så är värmen på väg, veckan som kommer ska bli sagolik :)

Evas blogg sa...

Aha, då förstår jag varför du inte har svarat på mitt sms. Vill bara kolla vilken tid ni kommer hit i morgon. Det är ju inte så många mil att köra från där ni är nu. Men, skulle inte ni övernatta i Sälen i natt? Och det kommer att bli kanonväder i morgon. Middagen är planerad och vinet ska kylas. Ni ska få bo i ungdomsstugan :)
Förretsen: har du mobilt bredband med dig?

Elisabet. sa...

Eva: jag ska försöka nå dig via pv:s mobil ikväll .., han måste byta bromsklossar på bilen i morgonförmiddag (om vi hittar nån verkstad som kan göra det över dagen, annars hyr vi en bil och tar oss till er ..-), så jag hojtar så snart jag vet!

Jo, pv har mobilt bredband. Det går jättttttesakta .., att lägga in filmer är inte ens att tänka på, men det behöver man ju inte göra .-)

Ellis igen: jag tar om handbilderna, det är inga problem.

Elisabet. sa...

Eva igen: det blev detta i stället för Sälen ..., Bente som skulle komma dit fick förhinder, tyvärr.
Då blev det detta i stället.

Gerd sa...

När beräknas ni anlända till AC?

Elisabet. sa...

Gerd: till AC kommer vi på torsdag.

Till Norsjö hoppas vi komma på lördageftermiddag .-)

Evas blogg sa...

Ja mobilt bredband är inget för stressande människor, jag har det i stugan :) Åh tänk jag trodde först det var en försäljare när PV ringde, tänkte lägga på sura rösten men sen kände jag igen rösten och då blev det inga sura miner!! Ja hör av dig du. Jag är i stugan å pysslar. Mats jobbar men jag hoppas han kan sluta vid fem. Vädret verkar bli fint så kom när ni vill. Här finns solstolar och en stor altan att sitta på. Ska bli så roligt att träffa er!! Och om ni vill kan vi ta en tur ner och se på Guckuskon, den blommar för fullt just nu. Om dina knän tillåter.

Bloggblad sa...

Du beskriver det så fint så jag förstår att det är ett paradis. Mest impad är jag att du har med datorn i obygden så att vi får vara med på semestern. Kul!

Cecilia N sa...

Sound-of-music-ängar och så utlovad guckussko hos Eva.

Det är tur jag sitter vid min hänsynslöst doftande kaprifol, annars hade jag varit väldans avis.

Turtlan sa...

Fjällen... sommarfjäll. det var länge sedan nu.

Tänk om man kunde få ha ledigt hela sommaren så man hann med allt man ville göra. Som att åka till fjällen.

Fortsatt go tur!

Anonym sa...

Från sängen svarar Madamen att det verkar bli en fin dag. Klockan är fem på morgonen och det är verkligen hög tid att stiga upp menar PV. Ute ligger lite morgondimma nere i dalen och solen lyser från klarblå himmel. Och inte kan man sova om man är PV. Dags att köra igång frukosten eller ta en promenad bland morgonpigga björnar.
Rådet man får i en broschyr i stugan, om att ligga still och låta björnen flåsa i nacken, verkar väldigt förtroendeingivande så det ska jag följa.
Annars får man nog säga att livet är uthärdligt.

Kram kram till alla bloggvänner från PV.
Jag tror att en morgontrött madam hälsar.

Anita sa...

En fortsatt fin tur önskar jag er!
Smulan