lördag 27 juni 2009

Morgon i Norrbotten ...


Filbryta till frukost.
Långfil.

Vid niotiden på morgonen blir det frukost här hos Jom och hans rara hustru, hon som är alldeles fräknig och talar en ljuvlig finlandssvenska.

Hon är från finska Österbotten, mitt emot Umeåtrakten, och jag blir så glad när jag hör hennes "tjungande tje-ljud".

Vi sitter runt deras köksbord ..., med utsikt över Storavan.

Före frukosten har jag tagit mig ett dopp och simmat i det ganska kyliga vattnet .., håret är lockigt och jag har glömt såväl hårtork som plattång i bilen som står på land, men nu får det vara som det är.

"Nå, hur är den här Jom ..?" kanske ni undrar.

Jo, det ska jag berätta för er.

Han är stor och lång och talar ganska långsamt .., han har en mörk röst och plirig blick.

Snäll, är han.

Pedagogisk (vänster tumme upp), men så har han ju arbetat som lärare också.

Den fräkniga hustrun, hon med dom härliga tje-ljuden, är Lugnet Personifierat och så vänlig, så vänlig!

Ungefär så är det.

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Å så är han en fantastisk fotograf och inte att förglömma resenär!!!

Hälsa från mig!!!

- Hej Jom från Turtlan!

Linda sa...

Åh vad jag njuter av att vara med på er semester!

Monet sa...

Precis så har jag föreställt mig Jom. Fast inte att hans hustru kom från Finland.

Hälsa den fantastiske fotografen från mig också!

Vilken bloggresa du gör, helt otroligt!

Jom Manilat sa...

Tack för era uppmuntrande ord!