fredag 26 juni 2009

Släkten är värst .., eller bäst.



Av den underbara moster Gunhild får jag en almanacka.

Almanackan är utgiven av Dikanäs Hembygdsförening och gör mig salig inombords.

Titta bara!

På bilden här ovanför syns "Erhard Westerlund", han som står som nr 2 från vänster.

Han med det tjocka, mörka håret.

Det är min morfar det, han som dog i brusten blindtarm bara 30 år gammal.



Och titta här, vilket helt underbart kort!
(Kolla bondbrännan .., alldeles vita nedanför halsen ..-)

Morfar Erhard längst till vänster (han lär ha varit nästan 2 meter lång och morbror Olaf berättade att dom Westerlundska männen räknades som otroligt starka ...)och hans två bröder August (längst t.h) och Evert (tvåa från höger).

Evert har två barnbarn i Malå, Lasse och Bosse Lundgren.

Som nummer tre från vänster står Henning, som eventuellt också kan vara en bror till morfar.

Nummer två från vänster är Haqwin Bergman och tänk, när min morfar dog, då gifte sig Haqwin med min mormor och länge, länge trodde jag att han var min riktige morfar.

13 kommentarer:

ab sa...

Fina bilder!

Monet sa...

Härligt! Förstår att du mår bra av den här släktkänslan. Att vara bland sina "rötter".

Vilka festliga namn: Haqvin! Undrar när någon liten pojke nånsin får ett sånt namn igen?

Anonym sa...

Jag vet inte om jag lyckades få in min kommentar, som var ganska lång.
Om inte, önskar jag er en fortsatt underbar semesterresa.
Birgit i Malå

Anonym sa...

I kommentaren som inte gick in har jag konstaterat att ditt (och Ann-Gerds) tjocka hår är ett arv från din morfar.
Dessutom tycker jag att hotellet borde sätta in mygg-fönster i rummen.
Ljuset, däremot, är bara helt underbart och ska verkligen inte släckas.
Och... sluta kalla Tomas för PV. I början av er bekantskap var det smart av dig att kalla honom så men inte nu längre tycker jag.
(PV kan ju stå för pojkvän också, men det är lite barnsligt på en vuxen karl, tycker jag)
Jag önskar er båda allt gott

Birgit i Malå

Anonym sa...

Verkligen intressant att följa er resa genom Sverige.
Tycker att Anna är så lik din morför, spefiellt över näsa och mun. /Agnetha

Bloggblad sa...

Härligt att få se!
Gissningsvis är inget kort på min farbror med (även om tiden är rätt) fjällmissionärer visade sig nog inte nakna framför kameror - även om han var en srallig och halvgalen sort...

Tankevågor sa...

Vilka fina och härliga bilder! Vilket gäng med käcka badpojkar! :-)

Tycker din morfar var riktigt snygg!

Evas blogg sa...

Vad härligt allt låter, ja förutom Tomas klagan över ljuset :) Det som är det allta bästa av allt - de ljusa sommanätterna. Sova kan man göra när vintern kommer. En fortsatt fin resa önskar jag er!

Anonym sa...

Visst är släkten värst...och visst är det så himla roligt att upptäcka gener som gått vidare i generationer.
Jag älskar sånt.
Ljuset i Norrland (och Österbotten där jag tillbringade mina barndomssomrar) är bara bäst!
Bäst!
PV - Thomas, det går att lägga mörkt tyg (typ linne, T-shirt, handduk) över ögonen och helt plötsligt har man natt igen!

Ha det gott på resan!

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, men visst blir man glad av bilderna, speciellt den med alla gossarna .-)

Birgit: pv står INTE för pojkvän, det står för pensionatsvärd och jag tänker nog fortsätta att kalla honom för det ,-)

ab sa...

Vi har blivit så vana vid PV nu, det skulle nog bli svårt att vänja om sig! Dessutom är han ju så pensionatsvärdsaktig, ordnar och donar.

Jo, morfar var en snygging och det är svårt att inte se det mörka tjocka håret.

Leina sa...

Ha ha ha... Badpojkarna var... Bäst!! Härliga bilder

Prettomorsan sa...

Ooooj.
Vilka karlar!
*biter sig i läppen*
Hade gärna smörjt in dem på ryggen med solcreme. ;)