söndag 29 januari 2012

Här och Nu ... avsnitt 897.



Och pv är återbördad till hemmet och allt är sig likt.
Frukost i köket.
Solhagabröd .., uppvärmda baguetter, Cheddarost från Kvibille, ägg från bondgården bara några kilometer härifrån och mjölken från Wapnö, mot Halmstad till.
Ganska mycket närproducerat ändå.
Men godast är det uppvärmda/gräddade minibaguetterna, säkerligen sprungna lååååångt härifrån.
Radioprat med Anna Mannheimer och Tomas Tengby.


På bordet i lillrummet ligger gårdagsvinsterna från Uppmuntringslotteriet.
Soppboken till Bente, filmen till anna of sweden, ljus, stenar och små fat .., och så en grön liten mojäng som pytteextrapris till annas dotter Klara, hon som i så unga år gör såna helt fantastiska filmer på sin blogg!

Någon som kan ana vad det är, det där gröna?


Musselskalet längst till höger förbryllade mig länge.
Det visar sig vara en amerikansk rakknivsmussla.
Vass är den och kan förstöra såväl fiskeredskap som barfotafötter.
Finns mest på västkusten, där den har förökat sig i inte behaglig fart.


På rumsbordet trängs viktigheter.

Voltaren Gel för ett ömmande vänsterknä .., klotången ( ... suck), mitt schema två veckor framåt, Friggebodsritningen (lillstugeritningen vore mer rätt .., den blir större än en Friggebod), där är även pv:s plånbok och under den; DN:s korsord.


Harry sover gott.
Redan innan frukosten fick han följa husse på långprommis nere vid havet.
Nu är han - harry - nöjd och belåten.
Från tv:n hörs vinterstudioprat .., bland annat curling med ett lag från Skellefteå!

16 kommentarer:

bettankax sa...

Du är världens mest omtänksamma:) Har ingen aning om vad den gröna mojängen är för någonting? Men så roligt att Klara får en present. En sån härlig tjej och min gud vad hon är duktig. Och SÖT!
Söndagskram till dig.
I eftermiddag ska jag leka med Ebba:)

Tankevågor sa...

Vilka vackra snäckor och det där musselskalet också...men jag kan förstå att det kan bli vasst.

Gröna mojängen - ingen aning. :-)

Jessica sa...

Vilken härligs söndagmorgon..
Faschinerande snäckskal. De jag fick av dig var så fina!

Tycker det är helt fantastiskt att man kan gå och plocka snäckskal i det här landet.. du vet.. då man mest är van vid insjöar och tjärnar ;)

Monica sa...

Det musselskalet har jag sett från Atlanten och tänker man behöver inte åka så långt:-) aldrig såg jag såna i min barndom på västkusten, inte vad jag minns. Den gröna mojängen, kan det vara något att sätta upp håret med tro? Eller något hjälpmedel till nagelmålande? Och undrar är det baguetterna som man kan köpa halvgräddade som du har? Jag tycker som du, de är hur goda som helst:-)

Elisabet. sa...

bettankax: å, näää, nu tar vi det lite lugnt här ,-)
Tack för trevligt och väldigt uppmuntranden småprat förresten!

Jessica: vet du, jag upphör aldrig att förundras över snäckorna! Att den som har vuxit upp vid Malåns strand - garanterat snäckfri -, kan hitta så fina saker på stranden!

Monica: helt fel .., angående den gröna mojängen ,-)
Ja, det är dom där halvgräddade som säljs överallt och smakar likadant .. men jag tycker att dom är supergoda - med ost och marmelad -.

UllaMona sa...

....Skellefteålaget vann...heja och tidigare idag vann umeåpojken Teodor sprinten

Biggan B sa...

Ler igenkännande åt vardagsrumsbordet...
Kan plussa till 2 par läsglasögon, med fodral, ett alltid öppet,som vickar......
Trevlig söndag

Cecilia N sa...

Jag tänker tapetkniv eller nåt liknande. Alltså att det är två rakblad på var sida inuti skyddet.

Cecilia N sa...

Fast i laget från Skellefteå är det en tjej med härifrån stan. Och de vann EM-brons tidigare i vinter!

Elisabet. sa...

UllaMona: ja, heja Västerbotten!

Biggan B: många läsglasögon här också, vill jag lova ..,-))

Cecilia N: du är på rätt väg och ändå inte ....

Cecilia N sa...

Hm.
När jag förstorade bilden till 400% syns texten lite kornigt: mawser eller matsex. Blev inte klokare av det.

Jag håller kvar vid att det är nåt vasst inuti fyrkanten.

anna of sweden sa...

Nu ska här tittas på film! Härligt. ;)

Och så har du tänkt på Söta K. Så snällt! Men vad det är för något ... ja, det undrar jag. Kan det vara något bakredskap möjligen ..?

Klara sa...

Wow, tack! :)
Men vad det är för något har jag ingen aning om ..
Jag får klura vidare! ;)

Rexxie sa...

Nåå, vad är det nu då?

Elisabet. sa...

Rexxie: å, vad du låter otålig ,-)

Cecilia N och anna of sweden är helt rätt på det!
När man tar bort det yttre gröna, är där två rakblad. Det är en sån här grej som bagare har för att snitta och göra fina ytor i bröd!
Det måste väl passa till en som tycker att om att baka ,-)
Jag köpte den på Solhaga Bageri, där snittas bröden alldeles omåttligt vackert!

Rexxie sa...

Aha! Jag brukar ju bara använda en vanlig förskärare... :-)