torsdag 2 februari 2012

I-landsproblem, avsnitt 17.

Nu ska jag berätta om nånting som jag tycker är oerhört irriterande.

I radiokanalen P1 finns åtminstone en kvinnlig programledare som, när hon intervjuar någon uppringd människa, nästan alltid avslutar varje fråga med ett "då"?
Vad tycker du då, då?
Vad sa du då då?
Varför det då?
Hon säger det korthugget och i mina öron låter det så vansinnigt nonchalant och för min inre syn ser jag en kaxig reporter som står där lojt tillbakalutad och på ett överlägset sätt slänger sig ur frågorna.
Och sällan eller aldrig ett "tack" till den som just har intervjuats .., nä, bara hugg av en telefonintervju, så där tjopp-tjopp!

Sånt irriterar mig.

Nu ska jag fixa frukost och bli på gott humör.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja detta borde verkligen myndigheten för språkvård göra något åt. Väl rutet.
PV

Titti sa...

För att inte prata om alla som säger "liksom" femtioelva gånger i varje mening..........

Elisabet. sa...

pv och Titti: för mig är det inte "då-andet" i sig, själva ordet, som irriterar mig (läs: gör mig på dåligt humör ..), utan mer själva effekten det får .., det låter så vansinnigt nonchalant!

Öht tycker jag ibland att programledare, särskilt i ring-in-program, behandlar dom inringande - eller dom av redaktionen uppringda -, som mindre bemedlade.

Det är som om tv, - och ibland radiojournalister står över den vanliga hopen.

bettankax sa...

och jag hade en gång en arbetskamrat som sa "så att säga" i parti och minut.

Elisabet. sa...

bettankax: och jag vet en som skriver underbar och ljuvlig stup i två ,-)