söndag 29 januari 2012

Herr Arkitekten ...


... har ett fasligt sjå med lillstugeritningen.

"Elisabet .., vad tror du om vi gör så här ...?" säger han och visar ännu en ny variant.

En liten vägg har kapats, eller några skåp flyttats.

Problemet är att jag - omöjligen - kan se detta framför mig, nej, inte när det är på ett platt pappersark! Jag får helt enkelt inte den rätta känslan!

"Jo, men det blir nog bra .., gör som du vill", säger jag.

Risken är då - tror pv - att jag i ett senare skede ska klaga.

Att jag ska utbrista: "ja, men så hääääär kan vi ju inte ha det ...!", då, när stugan väl är på plats.

Mmm.

Det är en risk och jag tycker förfärligt synd om herr pv.

8 kommentarer:

SoF sa...

Precis så har vi det här hemma också.

Maken ser direkt från ritningar hur det hela kommer att se ut i verkligheten, men det funkar inte för mig.

När det hela sedan är klart - DÅ ser jag.
...och kan komma med ev. ändringsförslag. ;)

Varma söndagshälsningar!

Anitha sa...

Du får be PV att använda detta program;
Sketchup , så du får se det i 3D ;-)
(Själv har jag inga problem att översätta från "platt" till 3D ... har ritat flera kök under mina dagar :-))

Monica sa...

Tycker också det är svårt att se på papper, har inte ärvt mammas förmåga, hon ritade vårt barndomshem och pappa byggde, det var otroligt väl uttänkt och snyggt planerat, hon såg allt redan på pappret. Vi kanske tänker mer tredimensionellt;-). PV får ta in en konsult och diskutera ritningarna kanske:-), det blir nog bra i slutändan och hyresgästerna kommer snart:-)

Tankevågor sa...

Maken säger att sketchup inte funkar när man ska skicka skalenliga ritningar till byggnadsnämnden. Han använde Microsoft Visio när han ritade vår utbyggnad.

För vår del är det så att jag "ser" det hela i huvudet hur det ska se ut och sen berättar jag för maken som förstår precis hur jag tänker och sen ritar han. Jag skulle aldrig orka att sitta med en ritning och pilla och räkna måtten osv.

Elisabet. sa...

Monica, Anitha och Tankevågor: jag har alltid varit totalt värdelös när det gäller att tänka mig hur nånting ska vara. Ja, förutom hyllorna i vardagsrummet, där stod jag på mig och såg liksom hur det skulle bli ,-)

Men att se "rum" och hur det kommer att fungera .., nej, hopplöst är det!

Nu tänker jag så här .., "ja, men det är är ju inte hela världen, det går ju att ändra lite sen ...".

,-)

ab sa...

PV, ria på rutpapper så slipper du mäta hela tiden - och lägg ut teckningarna, med mått och väderstreck och var stugan ska ligga på tomten, så ska jag tycka till! ;) Jag har inte heller några problem med att se en husritning i 3D, hur solen faller in och allting.

Och jag vet hur du vill ha det, Elisabet - bekvämt! :)

Anonym sa...

Skönt att allt är vid det vanliga nu.
Jag kan nog se på ritningen men Ulf håller på så länge och är så noggrann så jag tapppar alltid tålamodet.
När vi gjorde om köket blev jag nästan galem på allt som skulle tittas på och avgöras.
Kram från eva i Tyresö

Elisabet. sa...

Annika: han har ritat på rutat papper, men byggnadsnämnden ska ha den på icke-rutat ...-(

Eva i Tyresö: ja, jag är väl kanske likadan .., och eftersom jag inte kan se det framför mig, tappar jag också intresset .., helst hade jag besökt tio olika småstugor och valt efter det. Och vi har gjort just det .., fast inte tio ,-)