fredag 3 februari 2012

Efter kloklippningen ...


... som gick jättebra (halleluja!), blir jag så sprallglad och på väg hem svänger jag av vid naturreservatet "Enet", just i utkanten av Steninge, och så går vi rakt ner mot havet, harry och jag själv.

Det här är helt nya marker för oss båda och intressant är det .., och så många nya dofter, att mitt fyrbenta sällskap inte ens kommer ihåg att lyfta på benet!


Att området heter "Enet" förvånar mig inte.
Överallt ser jag buskage med enar!

Och så annorlunda är det mot för hemma i Stensjö, bara några kilometer längre bort!
Här är det inte alls lika kuperat och en slags underlig strand är det.

När jag vänder mig om, ser jag arbetskamraten Lenas hus där uppe vid vägen.

Och på väg tillbaka till bilen, springer en räv över vägen och harry noooooosar länge, länge i rävens tass-spår.


Vid den lilla parkeringen finns en tavla som berättar om naturreservatet.


Stenskvättor, gulsparvar och törnskator och när jag läser om dom sistnämnda, tänker jag förstås på Mian och hennes bilder.


"Spikblad" - har jag aldrig hört talas om -!


Även här finns ilandflutet "rat".

Sen åker vi raka spåret hem och tar ny promenadsväng, ja, så där .., där det känns hemtamt.


Vi bor ju alldeles i närheten av ett annat naturreservat, nämligen Stensjöstrand.
Här berättas om strandskator, ejdrar .., om hasselsnoken och om hämplingen.


Här flyger ejdrarna och jag längtar tills dom börjar uppvakta varandra och det där karaktäristiska ljudet ekar över vattnet.

Om en månad kanske ....


Även idag röjs det i skogskanten .., en av grannarna idkar ideellt arbete ("för att ha nånting att göra ...", förklarar han leende) och hjälper till att räfsa och elda.

Det kommer att bli jättefint det här .., mer av ett öppet landskap.

En av männen säger att eventuellt ska där bli får som betar just där vid bäcken i sommar.
Ååå, hoppas! tänker jag.

2 kommentarer:

SoF sa...

Översta bilden = Åhhhhh!! ;)

Brrrr-iga hälsningar!

Elisabet. sa...

SoF: ja, det är så vackert just nu med allt det vita och blå ,-)