söndag 15 januari 2012

Födelsedagsfönster ...



Och två fönsterbilder kommer från Dalarna!
Det ena från hembygdsgården i Dala-Järna och det andra från Zornmuseet i Mora.



Jag gissar att det här är från hembygdsgården ..?
Avsändare var f.d. arjeplogsmadamen Solveig.


Här kommer ett fönster från Östergötland, närmare bestämt från Bloggblad.
Ni vet, textmakerskan och mycket annat.

"Hej!
Hoppas du har hunnit göra något annat än sortera inkommande fönster.
Här är min utsikt från favoritplatsen i tv-soffan.
Bakom pianot är viloplatsen där jag löser korsord ( = sover).

Var tvungen att vänta till kvällen, för på dagen ser det så trist ut med vedhögen utanför fönstret i den vinkeln. Ända till taket når den.

Hälsningar Bloggblad."


Anders är här ikväll och vi pratar om detta med ålder och livet.
När jag har läst Svens rader, ser jag att det är detta jag har sagt.
Precis så.

"Hej.

Här kommer ett fönster från vårt radhus på Porsön i Luleå. Övervåningen.
Det högra fönstret är vårt sovrum och det vänstra är allrummet.
Det är vinter och mörkt ute.

I det här huset har tre söner växt upp och igår så flyttade den yngste sonen till Göteborg.
Nu är det bara Karin, Sickan och jag kvar.
Det känns tomt och sorgligt men också väldigt skönt.
Vi lyxade til det idag och tog vitt vin till maten och löjrom till förrätt.
Som ett kombinerat firande och sorgearbete.

Tidens gång är märkligt och det är så lätt att fokusera på det som funnits men inte längre finns kvar. Förlusterna i livet. Men jag väljer att se det tvärtom.
För varje år jag får leva ser jag det som en förmån, som den största present man kan få.
Att fylla år handlar om att livet ger dig ytterligare tid.
Ta vara på varje minut.

Kram, Sven."


Från min kollega i Västerås, kommer en härlig berättelse!
Så här skriver hon ...

"Stort grattis på din födelsedag!

Skickar en bild från då vi var i Kroatien sommaren 2010.

Jag blev bjuden på resan av min pappa och hans nya fru (jaja, ny och ny.. dom träffades 1976 , hon är också Lyckseletjej och är uppvuxen ute på Lyckan) .
Vi åkte för att fira hennes 60-års dag.

Det var jag, min lillasyster, Lisa och Pappa.

Vi handlade dagligen på Konzum, bara en liten bit från vårt hotell på Brela.

Vi hade så trevligt och varje dag satt det en tjej i kassan som hade så bråttom så bråttom, med svart hår och perfekt klippt lugg. Hela tiden frågade hon ettrigt efter småpengar trots att hela kassalådan var full med mynt.

Vi tycket hon var så härlig på sitt egna lilla vis och sista dagen vi var där bestämde vi oss för att gå dit och be att få ta ett kort på henne, men då var hon inte där..!

Men ett kort på fönstret utanför fick det bli i alla fall.

Kram, Jessica."


"Ja må hon leva, ja må hon leeeva!!
Grattis på födelsedagen, älskade Elisabet!

Här kommer grattisfönster från Rättvik, där jag i helgen hållit tvåändsstickningshelg.
Vackert vinterväder har vi haft och skrattat så tårarna sprutat har vi gjort.
Ja, och stickat massor förstås. Nästan dygnet runt.

Nu är jag tillbaka till Kopparberg igen och längtar tills rallysnubben dyker upp om en stund.
3 dagar isär är 3 dagar för mycket, men han vill inte följa med på stickläger. Sicken konstig en. Haha. :)

Hipp hipp hurraaaa för dig!!"

Vem skriver så?
Jo, stickmadamen Ulrika, förstås!


Och här är ännu ett skånefönster!
Det kommer från lundafarmor och så här skriver hon

"Fönster på glänt och sommardofter .., något att också längta efter.
Ha en fortsatt underbar födelsedag, Elisabet, önskar lundafarmor."

Tillsammans med den här bilden, fanns även en helt ljuvligt somrig bukett.
Den ska jag visa er någon av de närmaste dagarna.


"På väg till kyrkan idag gick jag förbi det igenfrusna lilla växthuset ..", ja, så skriver ellem från Skellefteå och så pytsas växthuset iväg genom rymden och hamnar här, i landet Halland!

Tack snälla! säger jag.


"Grattis på Födelsedagen!

Här kommer en fönsterbild som jag har fotat på norra Gotland.

Det är från en glasveranda hos goda vänner, vilken jag har haft förmånen att få sitta i flera gånger.

Ha en bra födelsedag !

Tack för att du förgyller mitt liv med dina betraktelser om stort och smått!

Hälsningar från Monica i Värmland."


"Grattis på födelsedagen!

Här kommer en present i form av blomma och spetsgardin i vackert fönster.
Fönstret finns i en av de vackra gårdarna i Gamla Linköping.

Gamla Linköping är en plats jag passerar varje dag med min cykel, fram och tillbaka från mitt arbete.
De har förutom alla gamla, vackra hus en chokladbod där jag stannar rätt ofta och köper choklad. Tur att jag cyklar långt varje dag:-) .

Tack även för ditt uppmuntringslotteri, jag har haft turen att inte vinna än, så för mig är spänningen lika stor varje gång det är dragning.

Grattis än en gång, med kramar från Gunilla (Gunillas fotografiska resa)."


Från Skåne kommer ett portugisiskt fönster!
Det är många av bloggvännerna som - på det ena eller andra sättet - har brutit upp.
Eller mer som .., har börjat om.

anna of sweden har med sin familj bott i såväl Portugal som USA och nu har man tagit bohaget med sig, köpt hus i Skåne och där blir det en ny början.

Det är som för Guy och Kerstin och många andra av oss.

Så här skriver Anna:

"Hipp hipp hurra på din dag, Elisabet!

Här kommer en av mina favoritbilder.
Ett fönster (fast kanske mest ett tak) från Portugal. Oj, vad många fina fönster och dörrar det fanns att fotografera där.

Hoppas att du får en fin dag!

Kram från Anna."


Och här ett fönster och en liten betraktelse från Guy i Arvidsjaur.
Ååå, vad jag tycker om er bloggvänner!

"Livet kan vara som en påse också.
Tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något...

Fönstret tillhör min nya lägenhet som jag ännu inte hunnit flytta in i.
Det finns dock inte någon chans att den kommer att se så här tom ut i fortsättningen då jag flyttar från ett stort hus till en tvåa.

Det känns skönt att rensa ut en massa ägodelar. Det mesta har jag kastat, mycket har jag gett bort och en del har jag sålt. Det enda som jag har litet ångest över är verktygen. De har jag bara försiktigt närmat mig.
Där finns många "kan vara bra att ha"-saker och snickarrummet är fortfarande
kvar att sortera ur...

Grattis på födelsedagen Elisabet, du som tagit språnget.
Kramar Guy."



"Hej Elisabet!

Från min horisont blir det förstås de franska fönstren, här från min lilla by där tvätten ständigt hänger på tork. Det är lika charmigt som det ser ut! Jag önskar dig en underbar födelsedag medbi soligt väder, härlig räkgryta och så mammahjärtat värmt av sonenbesöket!

Stor kram till er alla i gula huset från oss i Provence
Monica, Bengt och Dessi."

Ja, och en sak ska jag ju säga .., att ingen bloggare gör mig hungrigare än Monica!
Varenda gång jag tittar in på hennes sida, börjar snålvattnet att rinna ....


"Här kommer ett fönster på din födelsedag.
Det är min farmors gamla köksfönster.
Gården heter Slätteke och det finns nu bara kvar som en stenruin.

Utsikten visar den gamla köksträdgården med ett äppelträd.
Huset var väldigt kallt och pappa har berättat att det på vintrarna var is på insidan av väggarna.

Fönsterbrädan av cement murade min farfar dit när de flyttade in för att farmor skulle kunna ha lite blommor inne, eller fönsterträd, som hon sa.

Hälsningar Moster Mjölgumpa."

(Vissa människor har en slags humor som man direkt känner igen!
En sån är moster mjölgumpa .., hon besitter en slags härlig självironi som jag finner underbar!)



Från sydöstra Skåne kommer den här bilden, ett annorlunda "fönster".
Ett fönster in mot en annan slags värld - mot fiskvärlden -.

Det är min före detta arbetskamrat Lasse och hans rara fru Eva, som har skickat bilden.

Under livets gång så träffar man ibland på
alldeles ovanligt varma människor; människor som sätter avtryck.
Eva, hon är en sån.

Hur väl som helst minns jag hennes varma, varma ord när vi satt vid samma bord på en personalfest i norra Tyskland.

Dom orden glöder
ännu - så där som grillkol som ännu inte slocknat - och gör mig så glad!
Nyvorden bloggare är hon också.



Från England kommer den här bilden.
Det är Carita, f.d. klasskamrat (i Malå) till dr Böhlander, som varit framme med håven.
Carita, som undervisar i engelska (på hög nivå ..., typ Tjamstan,-) är en flitig besökare av landet i väster, ja, England, alltså.
Så här skriver hon:

"Grattis på födelsedagen, Elisabet!

Denna bild är inte tagen idag utan för ett par veckor sedan i lägenheten i London, men tanken var redan då att skicka den till dig eftersom du numera är den första jag tänker på då jag ser engelska net curtains!

Ha det gott!"


"Hej Elisabet, grattis på födelsedagen.

Här kommer ett fönster från mitt smultronställe i Stockholm, Vinterviken.
Hurra x 4 till dig från Lotta (hon som kanske törs kommentera mer i år)."

(Du är sååå välkommen, vare sig du kommenterar eller inte, du för mig okända Lotta!)


Medan pv fixar räkgrytan (i eftermiddag vankas Anders-besök, ååå, så roligt!!) kommer fönster av alla de slag susande och landar i min dator och jag blir så glad, så glad!
Det här hör hemma i Jämtland, hos Gunnar.
Den som tog bilden var Gunnars son Joakim och har ni inte sett hans komprimerade film om snöskottning, då tycker jag att det är dags ...
(Detta Mian är sannerligen en film med handling .., nästan i klass med broöppningen i Motala),.


Bohuslän .., å, detta vackra landskap!
Monica - tidigare i Oslo - bor numera i Lysekil och fångade det här fönstret.
Ja, det var under ett besök på restaurant.


Ett bussfönster .., och ganska mycket rost .., då förstår man!
Det är SoF som har varit framme med håven!
SoF som tycker så mycket om det avskavda och som ser detaljer nästan överallt.


Från den fågelskådande, tillika fantastiska insektsfotografen/rubriksättaren Mian, kommer här en fönsterbild.
Här, på Falköpings Central, tillbringar hon en hel del tid - morgon som eftermiddag -, på väg till eller ifrån sitt arbete och här, i den här byggnaden, har Mian även tidigare arbetat.

I vår och sommar lär Mians blogg explodera av vackra bilder!
Å, det ser vi fram emot.



Mitt eget älsklingsfönster, men inte taget av mig.
Och vad värre är, jag kommer inte ihåg vem som skickade bilden för många år sedan.

Tänk, att man har haft förmånen att få leva i hela femtioåtta år!
Vilken ynnest.

Men nu är det så att i natt har nånting hänt med mina ögon, det är som om tusen iskristaller flimrar när jag rör ögonen .., så det blir ett kort inlägg så länge.

T a c k alla snälla, rara, goa bloggvänner för alla födelsedagsfönster!
Här kommer dom på löpande band, det ena fönstret efter det tredje!

Kommer det fler bilder, så ska jag sätta in dem, men först måste jag få ordning på synen!


"Här kommer en liten hälsning från en sommarnatt ute på den lilla ön i Stockholms skärgård och mig.
Det är vår katt Aramis som sitter på verandabordet och funderar om han inte ska smita ut på en liten nattligt äventyr på skäret trots att han vet att matte har sagt att nu ska alla komma in och sova."

Aramis matte heter Lisbeth och har bloggen Tankevågor, den som förut hette Londongirl.
Då förstår man att Lisbeth tycker om såväl havet som London.
Här finns UNDERBARA stockholmsbilder, tagna av Lisbeth.


"En fönsterbild från fiskeläget på Fårö på gotland", skriver Tobbe & Kerstin.
Inte en susning har jag vem det är, men tack snälla, rara ändå!

Senare: jo, nu vet jag!
Kerstin hade tidigare en blogg som fick somna in i godan ro, då hon tyckte att det inte fanns så mycket att skriva om längre. Jag tyckte att jag kände igen fönstret, eller själva k ä n s l a n!


"
Hej Du fyllaårare´!
Javisst och alldeles självklart så kommer kommer det ett fönsterbidrag till Din födelsedag.
Ett för mig väldigt värdefullt fönster fångat sommaren 2011.
Fönstret finns på Sommarstugan.
En sommarstuga som är guld värt och lite mer än det.
Grattiskram från Turtlan!"

Turtlan .., den alltid så reslystna madamen!



Och här ett fönster från Skåne, från den fräkniga och aningen rödhåriga vännen Kerstin Hedgren.
Tänk, hon har flyttat in i ett litet hus, ja, så där söder om landsvägen, om jag har fattat det rätt.
Här har hon börjat sitt nästan-nya-liv.
Det kommer att bli så bra, så bra.
Sa jag att hon är generös?


"
Hej!
Jag läste om din födelsedagspresent och skickar ett fönster från vårat sommarparadis i skogsbrynet.
Bilden är tagen från dasset en vacker augustidag.
Hästarna betar på ängen, flugorna surrar, fåglarna kvittrar och grillen är kanske tänd inför middagen. Längtar!
Kram Eva."


Eva som tycker om att titta på skidskytte och är så duktig på att måla akvareller och mycket mera!

(Hoppas att de ordnar sig med din mamma, Eva!
Jag minns mycket väl hur det kändes när tillvaron liksom krackelerade. )


Förresten tycker Värmlands-Turtlan att när man fyller så många år, då bör man få två fönster!
Så här kommer vintervarianten.



Dr Böhlander är i Sundsvall på fotbollscup och bor hos goda vänner.
Och ser man på, här har hon (hon är nästan tvingad ...) fångat några fönster mitt i stan!
Ja, "det är där dom bor, C och T", skriver hon som tycker att Sundsvall är en härlig stad.
Och som på sitt visitkort vill skriva ordet "obduktionstekniker".


Och här kommer läckra Roy-Andersson-fönster från Norrbotten.
(Ja, det är min tolkning, det ... hälsar hon som närmar sig sextio!)
Avsändare är den skidåkande resebyråmannen från Luleå, nämligen Bert.


I Jämtland finns det gott om fönster minsann!
Eva på Frösön klämde till med ännu en bild, denna tagen nedanför kyrkan på Rödön, nyårsafton 2011.

Vilken vacker lada! säger jag.


Ett fönster från Östasiatiska muséet i Stockholm är detta.
Och fönsterfångerska - tillika flitig englandsresenär - är den här madamen.

28 kommentarer:

Fourmum sa...

Stort grattis på födelsedagen från hela familjen! Födelsedagsfönster kommer senare :) Kram Anette

Tankevågor sa...

Men kära nån vad har hänt med ögonen i natt??

Hoppas det snabbt rättar till sig och att du får en fin födelsedag!

Rexxie sa...

Glaskroppsavlossning?

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Glaskroppsavlossning/

SoF sa...

Så många fina födelsedagsfönster!! Man ska a l d r i g glömma att klicka på bilderna, tänker jag ofta.

Har skickat mitt fönster nu (lite sent) för jag var ju så trög när jag läste ditt inlägg igår.

Det där med dina ögon blir jag lite orolig över.

Födelsedagskram!

Turtlan sa...

Grattis på Dagen!
Hur går det med ögonen? Låter klokt med ett samtal till Sjukvårdsrådgivningen tycker jag!

Härligt med alla dessa fönster. Njuter jag med.

Grattis igen :-))

Moster Mjölgumpa sa...

Ett stort grattis på födelsedagen och jag hoppas verkligen att ögonen rättar till sig igen.

Mian sa...

Var rädd om dina ögon.
Ha en skön dag!

Elisabet. sa...

Till er alla: det ordnade sig med ögonen (främst det vänstra), men jag hann bli rejält skraj.
Under lång tid har jag - särskilt på nätterna - sett blixtar framför ögonen om jag har vaknat och rört huvudet.
Aldrig dagtid.
Nu, när jag satte mig vid datorn, blev vänstra synfältet precis så där som när man var liten och tittade i ett kalejdoskop .., exakt så! Jag väntade bara på en text där det stod att synen hade kraschat, var vänlig skicka kraschrapport ,-)
Efter en tjugo minuter lugnade det ner sig .., nu är det okej, även om jag blev trött. Men det beror nog på att jag hann bli så orolig och spänd.
Tack hör ni för alla UNDERBARA fönster!!! Tack också för alla hälsningar och SoF, jag förstår om det blev rörigt .. men du förstod rätt ,-)

Evas blogg sa...

Men Elisabet!!! Just nu är jag lite i otakt med livet och tänkte länge på vem som fyller år. Det är ju du!! Hur kunde jag missa det?!! Varma grattiskramar till dig från mig. Hoppas det rättar till sig med ögonen.

Evas blogg sa...

Det gick inte att komma in på länken Joakim.

Elisabet. sa...

TACK till er alla!!

Eva, länken fungerar nu .., den är underbar! (filmen, alltså).

Tack Bert för ditt mejl, ja, jag tror också att det är nåt sånt.

Turtlan, nej, jag ringer inte ..., pv ville också att jag skulle göra det, men jag väntar och ser vad som händer, men tack ändå!

anna of sweden sa...

Nej men. Det har jag ju missat. Mitt varmaste grattis. Nu måste jag kika i mina gömmor och se om där döljer sig några fönster ...

Hoppas att det ordnar sig med ögonen.

Bloggblad sa...

Glaskroppsavlossning, helt klart. Jag hade det i slutet av november, trodde att det var en massa papparazi i rummet när jag vaknade.

Men - det måste ses över! Jag ringde 1177 när det hade gått över, bara för att jag fortfarande hade (och har än) en massa halvgenomskinliga grodyngel som simmar i synfältet. Sköterskan där sa att ögonläkaren måste kolla så att det inte har följt med delar av näthinnan. Har det det, så går det att laga om man är snabbt ute. Min hade inte det - så det kostade 300:- bara för att lugnt gå hem och titta på grodynglen och amöborna.

Vi får se om jag kan få till ett födelsedagsfönster!

Annars grattar jag bara med en liten sång här också: ♪♫♪♫♪

Elisabet. sa...

Bloggblad: men det gick över efter kanske 20 minuter, innan dess var det alldeles galet! Och nu har det ju gått flera timmar och det känns bra. Men fy, så obehagligt i morse .., det var precis som iskristaller i vänster synfält .., som åkte upp och ner. Tack för sången!! Du är rar du.

Jocke sa...

En sån fönsterfest, helt fantastiskt! Stort grattis, må du leva och blogga i hundrade år och några till.

Gunilla sa...

Hurra, hurra från Linköping. Jag har skickat ett födelsedagsfönster till dig.

Anonym sa...

Hjärtinnerligt grattis!
Ville så gärna skicka dig ett fönster så jag tog en bild här hemma hos mig, men det lyckades inte att få iväg den till dig. Den här datorn fungerar inte som min gamla och jag får nog ta och söka hjälp någonstans för att fixa leverans av fönsterbild.
Iallafall så önskar jag dig en fortsatt trevlig födelsedag.
Anne i Mantorp

Evas blogg sa...

Hahaha....rolig film!

Anonym sa...

Grattis kära Elisabet
Har misslyckats med bilder o mailöverföring
Makterna är emot mig idag.
Emellertid: GRATTIS O KRAMAR
fru Grå

Bloggblad sa...

Ring ändå och fråga. Jag såg bara blixtar på kvällarna när det var mörkt, mest första kvällen, sen bara några få ett par kvällar i rad - men det hjälpte inte. De ville ha in mig i alla fall. Och om det börjar om måste jag in igen...
Det var samma sak som Stribergs station hade för ett tag sen.

Biggan sa...

Grattis på din födelsedag Elisabet!
Kram från ytterligare en Stenbock Biggan, som i fjol fick kalejdiskop...stjärnor på vänster öga, doktorn trodde det utlöstes av stress den gången. nu är allt OK. Hoppas det ordnar till sig för dig med ögonen och att du får och har en bra födelsedag.

Elisabet. sa...

Till er alla: tack igen! Jag hade tänkt skriva att ni anar aldrig hur glad jag har blivit över era fönsterpresenter, men tänk .., att det tror jag att ni gör ,-)

Från hjärtat: T A C K!

Biggan: natten mot idag hade jag förfärliga mardrömmar och vaknade med spända käkar .., det kanske var så det var ...?
Bloggblad: jag ska ringa i morgon ändå ,-)

Fourmum sa...

Såja, nu har jag mailat födelsedagsfönstren, Hoppas att de kom fram, jag fick maila från Gmail och det har jag inte gjort innan. Grattiskram!

Ingela sa...

Hej! Hann inte fota något fönster, vi har "gigat" i Sorsele i dag så det fanns inte tid. Och i morgon jobbar jag i Norsjö så du kan få vänta nån dag till, men det kommer sen. Lovar!

Bloggblad sa...

Jag fick instruktioner att komma akut om det blev som en mörk rullgardin som drogs för permanent. Om näthinnan lossnar helt kan de fixa det, men man har inte dagar på sig... Så det är bäst att kolla.

Det är faktiskt jättekul att titta på alla fönster och olika miljöer som de visar. Man får så olika känslor inför de olika fönstren...

Nog kan du känna dig grattad du prima ballerina i bloggarvärlden!

Anonym sa...

När jag såg utsikten från Ruta Etts fönster klack det till i mig. Den gården har jag sett från min farbror och fasters lägenhet. Men jag var 3-4 år när de bodde där och det är typ 60 år sedan! Minns gatunamn och stad och gick in på Ruta Etts sida och hittade adressen - och ja, den stämde.
Är lite chockad över det, för skulle man fråga mig så minns jag ingenting av hur det såg ut hos dem då. Ett litet minnesfragment från förr - kul!

I övrigt roligt med så många fina fönster och små berättelser! Grattis i efterskott!
/Biggan utan inlogg

Steel City Anna sa...

Grattis i efterskott - mitt internet slutade fungera men jag hade allt fotat ett fönster. Får jag skicka en annan gång :)

Elisabet. sa...

Steel City Anna: tack snälla, rara!

Jag hade väl förväntat mig fem fönster kanske och höll på att ramla av stolen ..., mest hela dagen satt jag här och lade in fönster och mot kvällen var jag totalt slut på ,-)

Men åååå, så roligt det var! Och du är så välkommen med ditt fönster!