fredag 20 januari 2012

Upphittat ...


Tala om underbara bloggvänner!

Ena dagen kommer fönster, nästa dag finns en inköpslista i postlådan!


Och precis som min före detta skolkamrat Dinah som under en period av sitt liv arbetade på posten med att bland annat sortera brev, och den där känslan (som hon tyckte mycket om) med olika handstilar på kuverten ., ja, men så känner jag det också.


Fortfarande kan jag minnas olika klasskamraters sätt att skriva.
Annika Johansson = vuxen handstil redan i sjätte klass .., högerlutande, det flöt så fint.


Här är Gudrun bakom disken i bokhandeln!

Gudrun Burwall = stora bokstäver och rent konstnärligt - det är Gudrun som nu sköter sina föräldrars bok, - och pappershandel hemma i Malå -.
Jannike: vänsterhänt .., prydlig, prydlig stil!
Gunnar Lundmark: upprättstående bokstäver, driven handstil .., ursnygg namnteckning! Han hade nog övat länge .., kanske drömde han om att att någon gång få skriva sin autograf?
Och sommarkompisen Karin, vars handstil påminner om Monicas i Lysekil!


Utdrag ur mammas dagbok.
Jag ser ordet "underbara" och ler för mig själv.
Det kanske är genetiskt .....?

Hur roligt som helst är det.


Och min pappas vackra handstil!
Pappa, född 1910, med bara sexårig folkskola i bagaget.
Så småningom tar han en Hermodskurs i välskrivning och nog blev det fint nog!

I min förra blogg tror jag att jag samlade på namnteckningar .., jo, ett sånt inlägg fanns.

1 kommentar:

Dinah sa...

Ser att du skrivit om handstilar. Och nej, jag minns inte mina klasskamraters handstilar, ej heller mina klasskamrater. Men jag känner igen när jag får brev från dig och från mina systrar.
Men - och nu till det jag skulle skriva - så himla mycket det betyder för mig med en vacker handstil. Jag kan nästan bli kär i en människa utan att veta vem det är bara genom att de skriver vackert.
Har ett fadderbarn som jag brukar få brev från. Olika grannar skriver breven, de flesta med typisk afrikansk stil (om det nu finns en sån.... men inte så himla snyggt om jag säger så) Men så finns det en som skrivit breven två gånger och som skriver så vackert................