tisdag 17 januari 2012

Tisdagsfönstret ...


Så vackert och vilsamt ..., där bakom platanen med sina gröna löv.

På Österporttorg i Ystad finns en hel samling med just plataner, ett ganska finurligt träd som är okänslig mot luftföroreningar, ja, jag hörde i något radioprogram för länge sedan att i Spanien - jag undrar om det inte var i Barcelona -, så planterades just plataner för att "rena luften".

Mer om det - i mina ögon så vackra trädet -, kan man läsa här, hos den fenomenale Slottsträdgårdsmästaren.

Och här ett annat krumelurigt inlägg om just plataner.

Fönsterfångerska - det höll jag på att alldeles glömma bort i min iver att berätta om platanen -, var förstås Monet.

3 kommentarer:

Carita sa...

Vi har två plataner nedanför vår balkong och det är jättehärliga träd med gigantiska löv som dessutom inte verkar vara särskilt känsliga för kyla. De gulnar långt efter alla andra träd och sitter kvar in i december. Barken är också väldigt speciell eftersom det ser ut som om det inte finns någon och stammen är väldigt mjuk och slät.

Elisabet. sa...

Carita: jag undrar just om man inte fascineras extra-mycket av såna här träd, när man är uppväxt med mest tall och gran och det mest exotiska är en björk eller rönn ,-)

Carita sa...

Visst är det så! Du skulle höra mamma och pappa ;-)