onsdag 18 januari 2012

Otänkt ...



Under tiden då jag ofta reste till Helsingborg, råkade jag i en tidningsartikel läsa om konstnären Gösta Calmeyer (bosatt i Skåne, jag hade sett hans underbara tavlor - ofta med stenar som motiv - på någon av de konstrundor som anordnades varje påsk) och där stod då att konstnären hade utsmyckat foajén i - om jag minns rätt - Ängelholms sjukhus.

Så jag mer eller tvingade helsingborgaren att göra mig sällskap dit och mycket riktigt, i entréhallen hängde en stooooor tavla, från golv till tak, med motiv av stora stenar vid havet och så finurligt var det, att stenarna liksom flöt ut på entrégolvet, det var hur läckert som helst.

M e n .., längst uppe på tavlan satt en skylt där det stod "TOALETTER".

Det var så korkat och visade på en sån otrolig nonchalans mot konstnären, jo, det tyckte jag verkligen.

Innan jag gick därifrån, pratade jag med damen i receptionen .., jag berättade om toalettskylten och sa också ..." ... tänk om ni hade ett svagt, svagt porlande av vatten vid den här tavlan .., kanske lite fågelkvitter också, då skulle det bli ännu en dimension och kanske precis vad man behöver när man besöker ett sjukhus?"

Ja, det blev förstås inget av med detta, men jag tycker själv att idén var himla bra.

Och allt det, den där totalt bristande respekten för nånting så vackert, kom jag osökt att tänka på när fönsterbilden (den här ovanför) från Lysekils sjukhus kom till min mejl.

Gissa varför.

Just det.


Och nu hittade jag bilden också.

Så här såg det ut och belysningen var iskall ..., där skulle det ju ha varit en mjuk spotlight bara!

Ja, ni hör .., även obildade kassörskor anser sig ha rätt att tycka till ,-)

Men visst är den vacker tavlan!

Konstnärens namn: Gösta Calmeyer.

5 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Och tänk, att det var just det inlägget du skrev om Calmeyers sjukhustavla som gjorde att jag hittade din blogg och sedan själv så smått började blogga.

Nu har jag tre tavlor som han målat och jag är så glad för dem...

Steel City Anna sa...

Toalettskylten var ju himla malplacerad men de är väl rätt jordnära, sjukhuspersonalen.

Elisabet. sa...

Moster Mjölgumpa: helt otroligt vad tiden går .. jag googlade och hittade inlägget .., det skrevs i november 2005!!

Steel City Anna: ja, men ändå ,-)

Turtlan sa...

Här i Landstinget har vi en konstansvarig dam som ALDRIG skulle tillåta en så illa placerad toalettskylt.
En dam som väljer varje tavlas plats med största omsorg och respekt.
Hon skulle säkert få toalettskylten flyttad illa kvickt. Med åren har vi upptäckt att hon har rätt bra ideér. Vi bjöd in henne en gång för byte av en tavla och såglad hon blev när vi samtalade om den nya tavlan och dess placering. Kanske inte så ofta att hon får feedback så.

Ska jag skicka ner henne till Ängelholm mån tro?

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, du kan ju visa henne toalettskylten på bilden och höra vad hon säger ,-)